تماس با ما

در پاسارگاد پلاست ایرانیان بدون واسطه خرید کنید!

021-88171540

سبد خرید

اگر به یک داروخانه نگاه کنید، متوجه انواع بسته بندی های مختلف دارو خواهید شد. شرکت های داروسازی و بسته بندی، انواع بسته بندی های ساخته شده از مواد مختلف را متناسب با نوع دارو و پاسخگویی به خواسته ها و ترجیحات مصرف کنندگان انتخاب می کنند.

بسته بندی دارو ها

بسته بندی دارویی طیف وسیعی از کاربردهای مهم دارد. بسته بندی داروها علاوه بر استفاده برای نگهداری و محافظت از داروها، برای اهداف شناسایی، بازاریابی و تبلیغ برندهای مختلف و تسهیل استفاده از محصولات دارویی نیز ضروری است.

انواع مختلفی از مراحل بسته بندی برای یک محصول دارویی وجود دارد که به عنوان اولیه، ثانویه و مرحله سوم طبقه بندی می شوند. بسته بندی داروی اولیه مرحله ای است که محصول دارویی را احاطه کرده است، در حالی که بسته بندی ثانویه و ثالث محافظت خارجی اضافی را ارائه می دهد.

بسته بندی موثر عنصری حیاتی برای صنعت داروسازی است. این مورد از دارو در هنگام نگهداری، فروش، حمل و نقل و استفاده محافظت می کند. بسته بندی محصولات دارویی نیز به نوع دارو بستگی دارد زیرا ممکن است با آن واکنش نشان دهند.

اهمیت بسته بندی برای شرکت های داروسازی

بسته بندی محصول کیفیت دارو را حفظ می کند. همچنین از آسیب فیزیکی و تخریب بیولوژیکی محافظت می کند. برخی از داروهای حساس نیاز به محافظت در برابر نور و آب دارند زیرا دارای مواد حساس هستند. بسته بندی داروها نیز باید اطلاعات مهمی را منتشر کند. باید برچسب گذاری مناسب و واضح وجود داشته باشد تا اطلاعات صحیح منتشر شود.

بسته بندی محصول باید از داروها در برابر آلودگی و تمام تأثیرات خارجی که ممکن است خواص دارو را تغییر دهد محافظت کند.

بسته بندی محصول بخش مهمی از هر محصول است. اما در صنعت داروسازی، با توجه به ماهیت محصولات بسیار مهم است. داروهای نجات دهنده نیاز به مراقبت حداکثری در قالب پوشش دارند. علاوه بر این، استانداردهای سختگیرانه بسته بندی نیز برای محصولات دارویی اعمال می شود.

انواع ظروف دارو

سه نوع بسته بندی در صنعت داروسازی وجود دارد اولیه، ثانویه و سوم

در حالی که برای سایر محصولات، اهداف بسته بندی شامل حفاظت، ایمنی، عملکرد، برندسازی و جذابیت است. برای محصولات دارویی، اهداف شامل حفاظت شیمیایی، کنترل بخش، مهار و امنیت دارو نیز می باشد.

بسته بندی اولیه

بسته بندی اولیه که به عنوان بسته بندی فروش نیز شناخته می شود، برای شرکت های داروسازی مهم است. این بسته بندی در تماس مستقیم با داروها است. بنابراین، بسته بندی باید بی اثرباشد به این معنی که نباید هیچ تغییری در دوز دارو ایجاد کند. اگر بسته بندی اولیه به درستی انجام نشود، ممکن است روی دارو تأثیر بگذارد و از کیفیت دارو و خلوص آن مطمئن نخواهید بود.

ماده ای که برای بسته بندی اولیه استفاده می شود باید خنثی باشد تا اطمینان حاصل شود که در طول عمر خود با محصول دارویی تداخل ندارد. با این حال، اگر بسته بندی ناموفق باشد، دارو ممکن است برای بیمارانی که  آن را مصرف می کنند، تهدید کننده زندگی شود.

رایج ترین مواد مورد استفاده برای بسته بندی اولیه شامل مواد غیر واکنشی مانند آلومینیوم و PVC است. به همین ترتیب، پلاستیک با کیفیت بالا برای دوز مایع به جای شیشه استفاده می شود. این تضمین می کند که محصولات در طول حمل و نقل از کارخانه به داروخانه نریزند یا آسیب نبینند. رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده برای قرص ها شامل پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید، نایلون، پلی کربنات و پلی اتیلن ترفتالات است.

بسته بندی اولیه شامل مواد بسته بندی است که در تماس مستقیم با داروها است. انواع بسته بندی اولیه برای محصولات دارویی به شرح زیر است:

بسته‌بندی بلیستر یا بسته بندی تاول

رایج‌ترین بسته‌بندی دارویی است که برای نگه‌داشتن داروهای جامد در جای خود استفاده می‌شود. اینها بسته های فویل، کاغذ یا پلاستیک از پیش ساخته شده هستند. بسته های تاول دار دارای یک حفره هستند که از پلاستیک ساخته شده است. در پشت آن یک مقوا، فویل آلومینیوم یا فیلم پلاستیکی وجود دارد که به راحتی با دست سوراخ می شود.

بسته بندی نواری

این یک دوز بسته بندی واحد است و به طور خاص برای افزایش عمر دوز دارو استفاده می شود زیرا از مواد به صورت جداگانه محافظت می کند. مهم ترین تفاوت بین بسته بندی تاولی و نواری این است که نوار حفره های حرارتی ندارد.

آمپول

آمپول یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی کوچک است که برای بسته بندی داروها استفاده می شود. این ها ویال های مهر و موم شده ای هستند که عموماً برای محافظت از داروها در برابر هوا و سایر آلودگی ها استفاده می شوند. آنها با ذوب شدن رویه با شعله مهر و موم می شوند. قابل ذکر است که آمپول های شیشه ای در مقایسه با سایر انواع بسته بندی گران هستند.

ویال ها

ویال ها ظروف پلاستیکی یا شیشه ای هستند که به طور خاص برای نگهداری مواد جامد، پودری و مایع استفاده می شوند. اندازه و ظرفیت آنها در مقایسه با آمپول ها بزرگتر است. ویال های کهربا (درپوش لاستیکی یا درپوش فلزی)، ویال های درپیچی (درپوش پیچی یا قطره چکان)، ویال های لبه دار (درپوش پلاستیکی یا چوب پنبه ای) بسته می شوند. با این حال، ویال های پلاستیکی دارای سیستم های بسته شدن متفاوتی هستند. کلاهک های لولا که با فشار دادن به راحتی بسته می شوند. ته ویال ها عمدتاً صاف است.

بطری ها

بیشتر برای حمل داروهای مایع و همچنین کپسول ها و قرص ها استفاده می شود. به دلیل خواص عالی، بطری های شیشه ای بیشتر برای دوز مایع استفاده می شوند. و از بطری های پلاستیکی برای قرص و کپسول استفاده می شود. اگرچه رنگ‌های مختلفی دارند، اما رایج‌ترین آن‌ها قهوه‌ای است زیرا می‌توانند از آسیب اشعه ماوراء بنفش به محتویات حساس به نور جلوگیری کنند.

انواع بطری

بسته بندی بطری های دارویی به اشکال مختلفی عرضه می شود. معمولاً از بطری های شیشه ای برای نگهداری داروها استفاده می شود. بطری های شیشه ای در طیف وسیعی از اندازه ها (از مینیاتور تا بزرگ) وجود دارند و همچنین می توان آنها را در رنگ های مختلف یافت. بطری های شیشه ای کهربایی رایج است و امکان سفارش بطری های شیشه ای در رنگ های دیگر نیز وجود دارد.

 به دلایل ایمنی، بطری های شیشه ای دارو اغلب با درب های مقاوم در برابر کودکان نصب می شوند. مواد پلاستیکی همچنین جهت ایجاد بطری برای محصولات دارویی استفاده می شود و بطری ها با استفاده از طیف وسیعی از انواع پلاستیک تولید می شوند.

بطری‌های شیشه‌ای، ظروف پلاستیکی و بطری‌های نمونه نیز در اندازه‌های مینیاتوری، کوچک و بزرگ هستند و به رنگ شفاف، سفید یا کهربایی و… موجود میباشند. نمونه هایی از پلاستیک های مورد استفاده برای بطری های دارویی عبارتند از PET، PP، LDPE و HDPE.

بسته بندی ساشه

بسته بندی ساشه یک بسته بندی کیسه ای است که از پلاستیک برای دوزهای جداگانه دارو ساخته شده است. بیشتر آنها برای داروهای مبتنی بر پودر استفاده می شود. اما می توان از آنها برای دوزهای مایع نیز استفاده کرد. بسته بندی ساشه می تواند هم یکبار مصرف و هم قابل آب بندی مجدد باشد.

بسته بندی ثانویه

هنگامی که بسته بندی اولیه انجام شد، زمان بسته بندی است که به آن بسته بندی ثانویه می گویند. این فقط یک لایه دیگر از بسته بندی است که می تواند هر ماده چاپی مانند جعبه باشد.

تمام اطلاعات مهم مانند مواد تشکیل دهنده، نام سازنده، آدرس، هشدار و نوع دارو روی این جعبه ها چاپ شده است. اطلاعات چاپ شده به سازنده کمک می کند تا به راحتی بین جعبه های مختلف با داروهای مختلف تمایز قائل شود. بسته بندی ثانویه اساساً در عین حال به داروها یک تصویر برند می دهد و از آنها در حین حمل و نقل محافظت می کند.

بسته بندی سوم

آخرین نوع بسته بندی، یعنی بسته بندی درجه سوم، برای فرآیند حمل و نقل مهم است. مصرف کنندگان نهایی این بسته بندی را نمی بینند.

هدف اصلی بسته بندی سوم حفاظت از بسته بندی اولیه و ثانویه از محیط خارجی در هنگام نگهداری و حمل و نقل است.

نتیجه گیری

ممکن است مشکلات کنترل کیفیت در فرآیند بسته بندی و برچسب گذاری وجود داشته باشد. بنابراین، آزمایش استحکام طرح بسته و بررسی اینکه آیا می‌تواند از داروها محافظت کند، تمرین خوبی است.

بسته بندی دارویی در مقایسه با سایر محصولات بسیار پیچیده تر است. اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند عواقب شدیدی داشته باشد، زیرا داروها ارتباط مستقیم با موضوع زندگی و سلامت افراد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه شرکت پاسارگاد پلاست ایرانیان

جهت عضویت در شبکه خبرنامه پاسارگاد پلاست ایرانیان و آگاهی از آخرین تخفیفات، اطلاعات زیر را پر نمایید.