تماس با ما

در پاسارگاد پلاست ایرانیان بدون واسطه خرید کنید!

021-88171540

سبد خرید

هماهنطور که میدانید ظروف پلاستیکی و محصولات پلیمری مانند ظروف پت و پلی اتیلن ها معمولا در ابعاد و رنگ های مختلفی تولید میشوند. این امر با استفاده از مواد خاصی به نام مستربچ انجام میشود که در ادامه به مواردی از جمله تعریف مستربچ، دلیل استفاده از مستربچ، مستربچ چگونه کار میکند، مستربچ چگونه ساخته میشود و… نیز پرداخته شده است.

مستربچ (masterbatch) چیست؟

مستربچ فرمول غلیظی از رنگ‌ها، افکت‌ها، افزودنی‌های افزایش‌دهنده عملکرد یا ترکیبی از این موارد است که در یک رزین پلاستیکی حامل محصور شده است. مستربچ ها برای افزودن رنگ، جلوه های ویژه یا خواص تقویت شده به اجزای پلاستیکی استفاده می شوند. بیشتر اقلام پلاستیکی رنگی که در زندگی روزمره با آنها روبرو می شویم با مستربچ رنگ آمیزی می شوند. مستربچ معمولاً به شکل گلوله عرضه می شود و در طی فرآیند تولید قالب های پلاستیکی با پلیمر خام ترکیب می شود.

چرا استفاده از مستربچ مفید است؟

مستربچ تقریبا همیشه انتخاب ارجح برای رنگ آمیزی پلاستیک است. از آنجایی که رنگدانه ها یا رنگ ها در یک گلوله محصور می شوند، استفاده از مستربچ ها فرآیندی بسیار تمیزتر از آنچه با استفاده از رنگ های مایع یا مخلوط پودر در تولید پلاستیک تجربه می شود، تضمین می کنند. داشتن یک فرآیند تولید تمیز و کارآمد به کاهش ضایعات و کاهش زمان توقف در تولید کمک می کند. همچنین امکان کنترل بسیار دقیق دوز و میزان توزیع رنگ را فراهم می کند.

عمل کنترل دوز رنگ دقیقاً در سطح مناسب کارایی هزینه را ارائه می دهد و ثبات رنگ را در طول دوره تولید بهبود می بخشد. تولیدکنندگان مستربچ افزودنی می‌توانند فرمول‌بندی‌هایی را مهندسی کنند تا شرایط دقیق تولید و الزامات استفاده نهایی مشتری را برآورده کنند.

قطعات پلاستیکی تولید شده برای کاربردهای فضای باز احتمالاً با استفاده از مستربچ های ترکیبی ساخته می شوند. اینها شامل رنگ ها به علاوه یک افزودنی UV می باشد. این باعث محافظت در برابر نور خورشید، بهبود ثبات رنگ و جلوگیری از تخریب مواد می شود

چه کسانی از مستربچ استفاده می کنند؟

هرکسی که یک اقلام پلاستیکی رنگی مانند ظروف پت رنگی بسازد به یک مستربچ رنگی نیاز دارد. تولید کنندگان مستربچ می توانند رنگ های سفارشی برای پلاستیک ها را در قالب مستربچ توسعه دهند. قالب‌گیران پلاستیک مستربچ را از تامین‌کننده مستربچ خریداری می‌کنند تا در تولید استفاده کنند. با این حال، صاحبان برند، فن‌آوران بسته‌بندی و توسعه‌دهندگان محصول می‌توانند از همکاری مستقیم با سازنده مستربچ برای توسعه و تأیید رنگ‌ها یا جلوه‌های سفارشی آنها سود ببرند.

مستربچ ها در ساخت مجموعه عظیمی از قطعات پلاستیکی استفاده می شوند که بسیاری از بخش های بازار را پوشش می دهند. مستربچ ها در قالب گیری تزریقی، قالب گیری بادی، قالب گیری بادی کششی تزریقی و اکستروژن استفاده می شوند. رشته های مورد استفاده در پرینت سه بعدی نیز معمولاً با مستربچ رنگ می شوند.

مستربچ چگونه کار می کند؟

یک مستربچ معمولاً با نرخ اضافه بین 1٪ تا 5٪ دوز می شود. یک گلوله مستربچ که برای نرخ افزودن 1 درصد فرموله شده است، پتانسیل رنگ آمیزی 99 گلوله پلیمری را دارد.

یک قالب‌ساز معمولاً مقدار مستربچ مورد نیاز را با استفاده از واحد دوز تخصصی به پلیمر خود دوز می‌کند. با این حال می توان از تکنیک های کمتر تصفیه شده مانند میکسر سیمان برای مخلوط کردن مستربچ و پلیمر با هم استفاده کرد. مستربچ و پلیمر از طریق قیف به داخل بشکه دستگاه قالب گیری می افتند.

گلوله های پلیمر و مستربچ در بشکه دستگاه اکستروژن ذوب شده و باعث ترکیب شدن آنها می شود. از یک پیچ برای مخلوط کردن و حرکت مواد مایع شده به سمت حفره قالب استفاده می شود. در حال حاضر مستربچ با پلیمر ترکیب شده و رنگدانه ها یا رنگ ها را در سراسر مواد پخش می کند. با ورود مواد به قالب، فشار از طرف مقابل برای بستن پلیمر در قالب اضافه می شود. همانطور که ماده سرد می شود، جامد می شود و اجازه می دهد تا قسمت انتهایی رنگی قبل از رها شدن گیره تشکیل شود.

کاربرد مستربچ

مستربچ چگونه ساخته می شود؟

اجزای یک مستربچ به صورت پودر شروع می شود. اینها معمولاً شامل رنگدانه ها یا رنگ های مورد استفاده برای دستیابی به رنگ یا اثر دلخواه، هرگونه افزودنی مورد نیاز، پرکننده هایی مانند گچ، مواد کمکی پردازش مانند موم و رزین حامل (پلیمر) می شود. پلیمر حامل باید با پلیمری که مستربچ در طی فرآیند قالب گیری به آن دوز می شود، سازگار باشد.

اجزای خام با نسبت صحیح و مطابق با یک فرمول از پیش تعیین شده، که معمولاً برای یک نیاز خاص مهندسی شده است، وزن می شوند. سپس مواد تشکیل دهنده قبل از وارد شدن به دستگاه اکستروژن مخلوط می شوند و در حدود 180 درجه سانتیگراد ذوب می شوند و باعث مایع شدن آنها می شود. یک پیچ مواد را مخلوط کرده و آن را در امتداد بشکه دستگاه فشار می دهد. مواد مخلوط همگن به صورت رشته ای از طریق هد در حالت مایع از بشکه خارج می شود. سپس رشته‌ها وارد آب می‌شوند و اجازه می‌دهند تا مواد خنک و جامد شوند، بنابراین می‌توان آن را به صورت گلوله برش داد. پس از گلوله شدن، مستربچ در بسته بندی آماده برای توزیع قرار می گیرد.

آیا می توانم از مستربچ با پلیمر بازیافتی استفاده کنم؟

مستربچ ها را می توان با پلیمرهای بکر یا بازیافتی استفاده کرد. رنگ ذاتی که معمولاً در مواد بازیافتی یافت می شود ممکن است بر رنگی که در جزء نهایی به دست می آید تأثیر بگذارد. با این حال، استفاده از مواد بازیافتی معمولاً مزایای زیست‌محیطی را به همراه خواهد داشت، بنابراین مهم است که این موضوع و همچنین زیبایی‌شناسی قالب‌گیری در نظر گرفته شود.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که گفته شد دریافتیم که مستربچ ها فرمول غلیظی از رنگ‌ها و… است که در یک رزین پلاستیکی حامل محصور شده است. مستربچ معمولاً به شکل گلوله عرضه می شود و در طی فرآیند تولید قالب های پلاستیکی با پلیمر خام ترکیب می شود. همچنین دریافتیم که هرکسی که یکی از اقلام پلاستیکی رنگی مانند ظروف پت رنگی بسازد به مستربچ رنگی نیاز دارد. تولید کنندگان مستربچ می توانند رنگ های سفارشی برای پلاستیک ها را در قالب مستربچ توسعه دهند.

شما عزیزان میتوانید جهت سفارش ظروف پلاستیکی شفاف و رنگی به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه شرکت پاسارگاد پلاست ایرانیان

جهت عضویت در شبکه خبرنامه پاسارگاد پلاست ایرانیان و آگاهی از آخرین تخفیفات، اطلاعات زیر را پر نمایید.