تماس با ما

در پاسارگاد پلاست ایرانیان بدون واسطه خرید کنید!

021-88171540

سبد خرید

تولید بطری های شیشه ای

ایجاد ظروف شیشه ای را می توان با یکی از دو فرآیند مختلف انجام داد. دمیدن و دمیدن، یا فرآیند پرس و دمیدن. هر فرآیند بر اساس نوع بطری شیشه ای ساخته شده انتخاب می شود. همه بطری های شیشه ای با مواد اولیه تقریبا یکسانی تولید می شوند. سیلیس (ماسه)، خاکستر سودا، سنگ آهک و کولت (شیشه آماده کوره، بازیافت شده) بر اساس خواص مورد نظر بطری، در یک مخلوط خاص ترکیب می شوند. سپس این مخلوط در دمای بالا در کوره ذوب می شود تا زمانی که به یک ماده مذاب تبدیل شود و آماده شکل گیری شود. نوع شیشه ای که این مخلوط تولید می کند به شیشه سودا آهک معروف است که محبوب ترین شیشه برای غذا و نوشیدنی است.

در دهه های اخیر انقلاب علمی و فناوری در همه زمینه ها منجر شده است به تغییرات عظیم در علم شیشه و فن آوری شیشه سازی. شیشه و لایه ها برای عایق حرارتی، صوتی و الکتریکی استفاده می شود. چشم اندازهای بزرگ باز می شود برای مواد جدیدی به نام فایبرگلاس، که در آن الیاف شیشه و لایه‌های شیشه قرار دارند با چسب های مختلف مواد آلی ترکیب شده است. سازه قایق، کشتی، بدنه خودرو،مخازن و موارد دیگر از فایبرگلاس ساخته شده اند. عیب اصلی شیشه شکنندگی آن است.

با این حال، امروزه موفقیت چشمگیری در بهبود استحکام شیشه به دست آمده است. با روش های ترموشیمیایی می توان مقاومت شیشه را افزایش داد. مقاومت در برابر شکنندگی در حال حاضر، تولید گسترده ای از ظروف شیشه ای برای صنایع غذایی به طور خاص، تولید انبوه شیشه در زمینه های آرایشی بهداشتی، دارویی، تزئینات و… به وجود آورده است.

روش های شکل دهی شیشه

فرآیند فشار دادن و دمیدن

فرآیند Press and Blow ( پرس و دمیدن) متداول ترین روش مورد استفاده در ساخت بطری های شیشه ای است. این دستگاه از یک بخش جداگانه استفاده می کند که به بخش های مختلف برای تولید چندین کانتینر با اندازه یکسان به طور همزمان تقسیم می شود.

 شیشه مذاب با یک تیغه برش به یک اندازه خاص بریده می شود. این شیشه ها با نیروی گرانش به داخل دستگاه می افتد. یک پیستون فلزی برای فشار دادن شیشه به داخل قالب استفاده می‌شود، جایی که شروع به شکل‌گیری و تبدیل شدن می‌کند.

سپس پاریزون (کنترل کننده ضخامت)  به داخل قالب منتقل می‌شود و دوباره گرم می‌شود تا به اندازه کافی نرم شود تا ابعاد شیشه شکل بگیرد. هنگامی که پاریزون مجدداً تا دمای دمیدن گرم شد، هوا تزریق می شود تا ظرف شکل بگیرد.

 روش‌های پرس و دمیدن معمولاً برای ساخت بطری‌ها و شیشه‌های دهان گشاد استفاده می‌شوند.

فرآیند دمیدن و دمیدن                                       

فرآیند Blow and Blow برای ایجاد ظروف باریک و کوچک تر استفاده می شود. همچنین به یک دستگاه IS نیاز دارد که در آن قطعات شیشه مذاب با نیروی گرانش وارد قالب می شوند. کار اصلی این دستگاه این است که در تولید شیشه ها عمل مکش و ضربه را انجام میدهد.

 پاریزون با استفاده از هوای فشرده برای شکل دادن به پایان گردن و شکل اصلی بطری ایجاد می شود. قبل از تزریق مجدد هوا، دوباره گرم می شود تا ظرف به شکل نهایی خود برسد. هوای فشرده بار دیگر برای دمیدن بطری به شکل دلخواه خود استفاده می شود. روش‌های Blow and Blow برای تولید بطری‌های شیشه‌ای که به ضخامت‌های گردن متفاوت نیاز دارند، بهترین استفاده است.

اتمام فرایند

صرف نظر از فرآیند مورد استفاده، پس از تشکیل کامل بطری، از قالب خارج می شود و به لهر بازپخت منتقل می شود. لهر بطری ها را دوباره تا دمای حدود 1050 درجه فارنهایت گرم می کند و سپس به تدریج آنها را تا حدود 390 درجه فارنهایت خنک می کند. این فرآیند به شیشه اجازه می دهد تا با سرعت یکنواخت خنک شود.

از بین بردن تنش های داخلی در شیشه که می تواند منجر به ترک خوردن یا خرد شدن شود در این مرحله انجام میگیرد. سپس بطری ها تحت بازرسی دقیق قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که دستورالعمل های کنترل کیفیت را رعایت می کنند. هر بطری که نقصی را نشان دهد، از جمله حباب، ترک، یا نواحی بدشکل، از خط تولید خارج می شود. تمام بطری های باقی مانده بر اساس اندازه و نوع طبقه بندی می شوند. سپس بطری ها روی پالت بسته بندی شده و برای حمل و نقل آماده می شوند.

چرا از چوب پنبه برای مهر و موم کردن یک بطری شیشه ای استفاده کنید؟

بیشتر بطری های شیشه ای با درپوش فلزی یا پلاستیکی مهر و موم شده اند در حالی که برخی از بطری های شیشه ای با درب چوب پنبه ای مهر و موم شده است. استفاده از چوب پنبه طبیعی برای مهر و موم کردن بطری شیشه ای یک سنت است.

چوب پنبه درپوشی است که برای مهر و موم کردن بطری ها و شیشه آلات استفاده می شود. معمولا چوب پنبه ها از پوست بلوط ساخته می شوند، اگرچه می توان از مواد مصنوعی برای ساخت چوب پنبه استفاده کرد.

چوب پنبه ماده فوق العاده ای است که هزاران سال است برای درزگیری انواع ظروف شیشه ای و سرامیکی استفاده می شود، عمدتاً به این دلیل که چوب پنبه هیچ رطوبتی را جذب نمی کند و با گذشت زمان منقبض یا منبسط نمی شود.

بطری های چوب پنبه ای کاربردهای مختلفی دارند، به عنوان مثال هم به عنوان تزئینی و هم در صنعت غذایی مانند روغن، سرکه و…

سوالاتی که ممکن است  توسط کاربران در هنگام استفاده از درب چوب پنبه برای محصول به وجود آید در زیر پاسخ داده شده است.

آیا چوب پنبه واقعا به عنوان یک درپوش مناسب عمل می کند؟ من فکر می کنم چوب پنبه باید در تمام عرصه ها استفاده شود زیرا از نظر شکل دهی و بسته بندی مناسب می باشند.

آیا چوب پنبه اجازه می دهد تا هوای کافی از طریق محیط بر روی کیفیت یا رطوبت محصول تأثیر بگذارد؟ آیا باعث ایجاد کپک یا مشکلات دیگر می شود؟ برخی ممکن است چوب پنبه را به عنوان یک سیستم بسته بندی ضعیف تلقی کنند اما در پاسخ به همه ی این سوالات میتوان گفت در نهایت نوع محصولی که قرار است با این نوع درب ها بسته بندی شود بسیار حائز اهمیت است.

چوب پنبه هنوز در بسیاری ازمحصولات غذایی و بهداشتی به عنوان درب مرغوب استفاده می‌شود، در بسته بندی بعضی محصولات ممکن است چوب پنبه انتخاب خوبی نباشد زیرا آنها نباید برای مدت طولانی نگهداری شوند، بنابراین چوب پنبه احتمالاً مضر است.

نتیجه گیری

استفاده از بطری های شیشه ای در اکثر زمینه ها گزینه بسیار خوبی برای انتخاب بسته بندی محصول می باشد. این بطری ها با درب های مختلفی بسته بندی میشوند یکی از این نوع درب ها درب چوب پنبه می باشد.

این بطری‌های شیشه‌ای چوب پنبه‌دار را برای بسته‌بندی محصولاتی که می‌تواند شامل ادویه‌ها، حبوبات، آب نبات‌های کوچک، زمینه های بهداشتی، تزئینات گیفت و موارد دیگر باشد، امتحان کنید. امکان استفاده از این محصولات در ابعاد و اشکال مختلف وجود دارد.

سؤالات زیادی در مورد اینکه آیا ظروف شیشه‌ای با درب چوب پنبه‌ای برای نگهداری طولانی ‌مدت، کنسرو کردن و نگهداری غذاها، روغن‌ها و سایر مایعات مناسب هستند یا خیر، داریم.

در پاسخ کوتاه به این نوع سوالات باید گفت بله مناسب است. اما قطعاً قبل از انتخاب آنها باید به چند نکته در رابطه با شیشه های خود توجه کنید، به خصوص در مورد کنسرو کردن و نگهداری غذاها.

باتشکر از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه شرکت پاسارگاد پلاست ایرانیان

جهت عضویت در شبکه خبرنامه پاسارگاد پلاست ایرانیان و آگاهی از آخرین تخفیفات، اطلاعات زیر را پر نمایید.