تماس با ما

در پاسارگاد پلاست ایرانیان بدون واسطه خرید کنید!

021-88171540

سبد خرید

این مقاله بینش عمیقی در مورد ظروف پلاستیکی ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ظروف پلاستیکی چیست؟ مروری بر پلاستیک یک بار مصرف، مزایای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و…با ما همراه باشید.


ظروف پلاستیکی


طراحی و تولید ظروف پلاستیکی یک فرآیند چند وجهی است که با انتخاب مواد اولیه شروع می شود. از مرحله تحقیق و توسعه می گذرد و به جایی ختم می شود که محصول نهایی تولید می شود. تولید و قالب گیری ترموپلاستیک ها مانند PET، OPS و PP یک عملیات پیچیده است که نیازمند تعهد و آینده نگری است.
پلاستیک از اوایل دهه 1840 زمانی که یک آلمانی به نام ادوارد سیمون پلی استایرن را کشف کرد، وجود داشته است. این یافته با کشف سلولوئید دنبال شد. این پیشرفت‌ها اولین نمایش‌های فرآیند پلیمریزاسیون، فرآیند شیمیایی اصلی برای ایجاد پلاستیک بود. اولین ظروف پلاستیکی بطری های پلاستیکی بودند. رونق تولید بطری های پلاستیکی در دهه 1930 زمانی که استات سلولز به عنوان ماده خام مورد استفاده قرار گرفت، رخ داد. توسعه بیشتر منجر به استفاده از پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) و پلی وینیل کلراید (PVC) شد که برای تولید انبوه مناسب تر بودند.
ظروف پلاستیکی جهت بسته بندی و ظروف یکبار مصرف، ساخته شده از اشکال مختلف پلیمرهای تولید شده از نفت خام یا گاز طبیعی هستند. فرآیندهای شیمیایی مختلفی برای تبدیل مواد نفتی خام به ترموپلاستیک استفاده می‌شود که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شکل، پیکربندی و تبدیل به ظروف بسته بندی و یکبار مصرف بسیار بادوام و محکم می‌شوند. ظروف پلاستیکی از زمان معرفی آنها در ابتدای انقلاب صنعتی اول، به بخشی ضروری از فرآیندهای صنعتی تبدیل شده اند.


مراحل تولید ظرف یکبار مصرف از مواد اولیه تا محصول نهایی


امروزه ظروف پلاستیکی در اشکال و اندازه های مختلف موجود است. پیشرفت در روش‌های تولید، ظروف حجیم بزرگ، ظروف پلاستیکی یکبار مصرف، بسته‌های تاشوی نازک و شفاف و جعبه‌های پلاستیکی مقاوم در برابر ضربه را به همراه داشت.
فرآیند تولید با انتخاب ترکیب پلیمری آغاز می شود که پس از وارد شدن به سیلوها به ماشین های اکستروژن ارسال می شود. این جایی است که ایجاد حلقه مواد اتفاق می افتد.
فرم دهی حرارتی ادامه می یابد، که با استفاده از ماشین آلاتی که قبلاً برای شکل محصول برنامه ریزی شده انجام می شود. با این حال، ما می دانیم که هر مشتری نیازهای متفاوتی دارد. به همین دلیل است که تولید کنندگان همچنین ظروف غذای سفارشی و ظروف یکبار مصرف را تولید می کنند که برای برآوردن نیازهای خاص طراحی شده اند.
سرویس سفارشی سازی می تواند کار شما را ساده کند. دریابید که چگونه! پس از تکمیل ترموفرمینگ، ظروف پلاستیکی به مرحله بسته بندی و برچسب گذاری می رسند. این ماشین‌های کاملاً رباتیک، مطابق با استانداردهای ایمنی مواد غذایی و عملکرد عالی از نظر مقاومت مکانیکی، شفافیت و ضخامت محصول را تضمین می‌کنند.
گام بعدی انتخاب آگاهانه
تولید بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی به معنای انتخاب آگاهانه در مورد مواد، انرژی و فرآیندهای مورد استفاده است. ما متعهد به کاهش اثرات زیست محیطی خود هستیم، به همین دلیل است که با استفاده مجدد از مواد زائد برای تولید بسته بندی مواد غذایی جدید، زباله ها را حذف کرده ایم. ظروف پلاستیکی PET از 90 درصد مواد بازیافتی و 10 درصد پلاستیک جدید در ساخته شده اند.


مواد مورد استفاده در تولید ظروف یک بار مصرف


متداول ترین ماده مورد استفاده برای ظروف پلاستیکی پلی اتیلن ترفتالات (PET) است. برای تولید آب معدنی، ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و ظروف آرایشی بهداشتی استفاده می شود.مواد بعدی HDPE است که برای بسته بندی کالاهایی مانند شامپو، مواد شوینده، و غیره استفاده می شود.
مواد شیمیایی اساسی برای تولید پلاستیک معمولاً از نفت و سایر ترکیبات مبتنی بر سوخت فسیلی به دست می آیند. نمونه هایی از این مواد شیمیایی عبارتند از اتیلن، پروپیلن، استایرن و استیلن. این مونومرها مولکول های ساده با پیوند دوگانه هستند. وجود پیوندهای دوگانه به مونومرها اجازه می‌دهد تا با یکدیگر واکنش داده و مولکول‌ها یا پلیمرهای بلند و زنجیره‌ای را تشکیل دهند. این فرآیند به عنوان پلیمریزاسیون شناخته می شود.
یک یا چند نوع مونومر را می توان برای تشکیل یک زنجیره پلیمری پلیمریزه کرد. ترکیب دو یا چند نوع مونومر یک روش معمول برای دادن ویژگی های بهتر به پلاستیک است. سپس پلیمرهای حاصل از طریق فرآیند ترکیب با مواد مختلف مخلوط می شوند. افزودنی‌ها، پرکننده‌ها و تقویت‌کننده‌ها ترکیب می‌شوند تا ویژگی‌های اضافی را برای یک کاربرد خاص اضافه کنند.
نمونه هایی از این ویژگی های داده شده عبارتند از: پایداری حرارتی، مقاومت در برابر فرسایش، مقاومت در برابر شعله، شفافیت و رنگ. پس از ترکیب، پلاستیک ها آماده تبدیل شدن به محصولات مختلف از جمله ظروف یکبار مصرف هستند. پلیمرهای پلاستیکی را می توان به طور کلی به عنوان پلیمرهای ترموست و ترموپلاستیک طبقه بندی کرد.


پلیمرهای ترموپلاستیک


پلیمرهای ترموپلاستیک دارای مولکول های پلیمری هستند که می توانند بارها و بارها با گرم کردن و سرد کردن مجدداً مرتب شوند. ترموپلاستیک های حرارتی آنها را مایع یا نرم می کند. در طول این فرآیند هیچ تغییر شیمیایی رخ نمی دهد. این به دلیل عدم وجود اتصال عرضی در پلیمرهای ترموست است. به محض خنک شدن، مواد را به حالت جامد باز می گرداند. این فرآیند گرمایش و سرمایش به پلاستیک اجازه می دهد تا به اشکال مختلف شکل بگیرد.


پلیمرهای ترموست


پلاستیک های ساخته شده از این نوع پلیمرها دارای گروه های عاملی هستند که اتصالات عرضی بین مولکول ها را تشکیل می دهند. پلیمرهای گرما سخت یا ترموست را نمی توان از طریق حرارت دادن نرم کرد. پس از گرم شدن، تحت یک واکنش شیمیایی قرار می گیرد که به طور دائم خواص آن را تغییر می دهد. ترموست پردازش شامل یک فرآیند اضافی به نام پخت است. پخت فرآیند ایجاد پیوندهای عرضی بین زنجیره های پلیمری است.
لیوان و ظروف پلاستیکی (پلاستیک یکبار مصرف)
آیا غذا و نوشیدنی می فروشید یا در لیوان ها و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف (پلاستیک های یکبار مصرف) غذا و نوشیدنی عرضه می کنید؟ پس باید سعی کنید قوانین زیر اعمال می شود:
مشتریان شما در صورت جمع آوری یا تحویل غذا باید هزینه لیوان ها و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را پرداخت کنند. به عنوان مثال، رستوران‌های غذای آماده و تحویل بیرون بر…
این نکته حائز اهمیت است که استفاده از ظروف یکبار مصرف جهت صرف غذا و نوشیدنی بهداشتی تر از سایر ظروف می باشند.


بازیافت ظروف یکبار مصرف


ممکن است در فکر صرفه جویی در هزینه ها باشید یا از کاهش زباله های پلاستیکی آگاه هستید، در این حین از خود می پرسید که با ظروف و درب های پلاستیکی که اغلب به خانه ما راه پیدا می کنند چه کاری می توانید انجام دهید. به نظر می رسد آنها برای گرم کردن مجدد باقیمانده غذا یا قرار دادن سایر تنقلات در خانه شما عالی هستند، اما آیا استفاده مجدد از آنها بی خطر است؟
ظروف پلاستیکی مواد شیمیایی مضر را به داخل محتویات خود جذب میکند. هنگامی که در معرض گرما قرار می گیرند، فتالات ها تنها یکی از مواد شیمیایی خطرناکی که برای تشکیل پلاستیک استفاده می کنند، با همان غذایی که می خورید مخلوط میشود. این موارد در سطح میکروسکوپی اتفاق می‌افتد و با شرایط سلامتی به طور جدی مرتبط است، نشانه‌ای نگران‌کننده است، زیرا بازیافت پلاستیک گزینه‌ای امن برای غذا نیست.


مزایای استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف


پلاستیک ها ارزان، سبک، قوی، سخت هستند. به همین دلیل است که پلاستیک برای تولید ظروف پلاستیکی و سایر محصولات روزمره مناسب است.
از جهتی علاوه بر صرفه جویی در هزینه، ظروف پلاستیکی همچنین می توانند به شما در صرفه جویی در فضای اضافی کمک کنند. این ظروف راه حلی برای صرفه جویی در فضا هستند. اکثر آنها بادوام هستند، بنابراین می توانید با چیدن آنها در فضا صرفه جویی کنید. کاربردهای متنوع مزایای ظروف پلاستیکی را کامل می کند. این ظروف برای نیازهای مختلف از خانه تا صنعت مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه شرکت پاسارگاد پلاست ایرانیان

جهت عضویت در شبکه خبرنامه پاسارگاد پلاست ایرانیان و آگاهی از آخرین تخفیفات، اطلاعات زیر را پر نمایید.