تماس با ما

در پاسارگاد پلاست ایرانیان بدون واسطه خرید کنید!

021-88171540

سبد خرید

در این مقاله شما با مواردی که برای عموم ممکن است سوال باشد آشنا خواهید شد که از جمله این موارد تعاریفی از پلاستیک و انواع آن می باشد. درک مفهوم پلاستیک برای همه کارهایی که ما در طول روز انجام می دهیم، مفهومی کلیدی است. در اینجا شما یک تفکیک کوتاه از انواع پلاستیک های شناسایی شده در روند تولیدات را مشاهده میکنید.

مواد تشکیل دهنده پلاستیک چیست؟


کلمه پلاستیک از کلمه Plastikos به معنای قالب زدن در یونانی گرفته شده است. سوخت های فسیلی دارای ترکیباتی حاوی هیدروژن و کربن (هیدروکربن) هستند که به عنوان بلوک های سازنده مولکول های پلیمری طولانی عمل می کنند. این بلوک های ساختمانی به عنوان مونومر شناخته می شوند، آنها به یکدیگر متصل می شوند و زنجیره های کربنی طولانی به نام پلیمر را تشکیل می دهند.
تمام پلاستیک ها از پلیمرها تشکیل شده اند. پلیمرهای مختلف انواع مختلفی از پلاستیک ها را تشکیل می دهند و در مجموع بیش از 3000 نوع مختلف وجود دارد. پلاستیک خود یک ماده ساخته دست بشر است که از نفت و گاز طبیعی به دست می آید.

انواع پلاستیک ها

شناسایی انواع مختلف پلاستیک، بر اساس نوع رزین و خواص ساختاری منحصر به فرد تشکیل دهنده پلاستیک طبقه بندی شده اند. انواع پلاستیک های دسته بندی شده بر اساس رزین عبارتند از: PET، HDPE، PVC، LDPE، PP، PS، و “سایر”.
هر کدام دارای خواص و مزایای منحصر به فرد خود هستند که آنها را برای طیف وسیعی از کاربردها در صنعت پلاستیک ایده آل می کند. برای در نظر گرفتن کاربردهای مختلف و ترکیب مولکولی هر یک از انواع پلاستیک، دستورالعمل‌های بازیافت و استفاده مجدد برای هر نوع نیز می‌تواند متفاوت باشد. این موضوع در انواع پلاستیک های مختلف که بازیافت می شوند منعکس می شود. به ویژهPET و HDPE در مقیاس بزرگ بازیافت می شوند.

نمونه هایی از کاربردهای مختلف هر نوع پلاستیک و همچنین بینشی در مورد بازارهای بازیافت نسبی آنها در زیر بیان شده است.

PET – پلی اتیلن ترفتالات


پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE) اصطلاحی است که از همجوشی دو مونومر ایجاد می شود: ترفتالیک اسید خالص و اتیلن گلیکول اصلاح شده.
PET نوعی پلاستیک است که اغلب برای ساخت بسته بندی پلاستیکی استفاده می شود. به طور مثال در زمینه های تولید ظروف لوازم آرایشی، بطری های پلاستیکی نوشیدنی، سینی های غذا/سالاد آماده، بطری روغن های خوراکی و بطری های دهان شویه و… استفاده میشود. به دلیل اهمیت آن در بازار بسته بندی پلاستیکی، PET بیشترین میزان مصرف را دارد از نظرنوع بازیافتی معمول پلاستیک در جهان؛ در نتیجه سود قابل توجهی را ارائه می دهد.

HDPE – پلی اتیلن با چگالی بالا

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) نوعی پلیمر ترموپلاستیک قابل بازیافت است.
به دلیل نسبت استحکام به چگالی بالا، HDPE اغلب برای ساخت بطری های شامپو و شیر، کیسه های پلاستیکی و بطری های مواد شوینده استفاده می شود. با توجه به خواص ترموفیزیکی منحصر به فرد HDPE، می تواند یک ماده قابل اعتماد برای بسته بندی پلاستیکی باشد، در حالی که عدم توانایی آن در مقاومت در برابر اتوکلاو، آن را برای بازیافت ایده آل و بسیار مقرون به صرفه می کند.

PVC – پلی وینیل کلراید


پلی وینیل کلراید (PVC) یک پلیمر پلاستیکی مصنوعی است که در کنار PET و HDPE
معمولاً برای استفاده در صنعت بسته بندی پلاستیکی یافت می شود. از نظر ساختاری پی وی سی از وینیل کلرید تولید می شود که آن را جامد می کند، اما می توان با افزودن فتالات ها انعطاف پذیرتر کرد: این امر باعث می شود PVC برای استفاده در بسته بندی نوشابه ها و بطری های آب میوه ایده آل باشد.
از موارد استفاده از این نوع پلاستیک میتوان به عرصه های تولیدات به


تخمین زده می شود که تقریباً میلیون ها تن پی وی سی در سال تولید می شود که حدود 3 درصد از آن بازیافت می شود. این یک فرصت بزرگ برای شرکت های بازیافت پلاستیک است، زیرا به دلیل کیفیت بادوام مطلوب آن می تواند حاشیه سود بالایی را ارائه دهد.

pvc

LDPE – پلی اتیلن با چگالی کم


پلی اتیلن کم چگالی (LDPE)، مانند HDPE، یک پلیمر ترموپلاستیک است که از مونومر اتیلن ساخته شده است. با این حال، در مقایسه با HDPE، LDPE یک پلاستیک با چگالی کم است که اغلب بازیافت نمی شود. محصولاتی که معمولاً از LDPE ساخته می‌شوند عبارتند از: روکش فیلم (فیلم چسبناک)، نایلون حباب‌دار و کیسه‌های پلاستیکی که برای خرید، میوه و نان استفاده می‌شوند.

تا به حال، بازیافت LDPE اغلب یک کار پیچیده و سخت بوده است. به دلیل سبک وزن و فرم انعطاف پذیر، LDPE اغلب می تواند در ماشین آلات بازیافت گیر کند. با توسعه ماشین‌آلاتی و با وجود طیف وسیعی از تجهیزات، بازیافت پلاستیک LDPE دیگر یک کار بزرگ و نیازمند منابع و نیروی انسانی فراوان نیست.


PP – پلی پروپیلن


پلی پروپیلن (PP) یک پلیمر هیدروکربنی آروماتیک مصنوعی فوق سبک است که به دلیل خواص عایق بودن آن معمولاً برای ساخت ظروف غذای آماده، طناب ها، فرش، اسکناس های بانکی را بردارید. آرایش مولکولی پلی پروبیلن همچنین آن را برای استفاده در تجهیزات باغبانی، لوازم خانگی، الکترونیک، اسباب بازی ها و قطعات خودرو با افزودن مواد افزودنی مختلف و سایر پلاستیک ها ایده آل می کند.

PS – پلی استایرن

برخی از نمونه های پلاستیکی بازیافت پلاستیک مربوط به شستشوی شیمیایی خطر منحصر به فردی دارد. به خصوص که پلاستیک  psبرای ساخت اقلامی مانند؛ ظروف غذا، بطری های بچه و فنجان های نوشیدنی، بطری های کولر آبی و همچنین قطعات مختلف خودرو، بازیافت پلاستیک می تواند نتایج بالقوه مضری داشته باشد. به همین دلیل، پلاستیک ps یک پلاستیک غیر قابل بازیافت است و اغلب برای انواع دیگر مانند PET، HDPE و LDPE جایگزین می شود.

 Ps  دارای کیفیت جداسازی بسیار بالایی است و به طور گسترده در ساخت و ساز، بسته بندی مواد غذایی و بسته بندی پزشکی استفاده می شود. ماده ای که برای تولید پلی استایرن استفاده می شود در مرحله تولید بسیار سمی است اما در استفاده روزانه نه.

لیوان های حرارتی که اغلب در بیمارستان ها یافت می شوند و توسط بیماران، بازدیدکنندگان و کارکنان استفاده می شوند، اغلب از پلی استایرن ساخته می شوند. PS بسیار سفت و سخت و انعطاف پذیر است و به آن اجازه می دهد هر شکل سفارشی را بدون خطر شکستگی به خود بگیرد. بسته به مقیاس ساخت، پلی استایرن حتی می تواند به عنوان ماده عایق استفاده شود.

نتیجه گیری


همانطور که مطالعه فرمودید در تعریفی از پلاستیک میتوان گفت بلوک های ساختمانی که به عنوان مونومر شناخته می شوند به هم متصل شده و زنجیره های طولانی به نام پلیمر به وجود می آورند. پلاستیک های موجود از ماده پلیمر به وجود آمده اند.
پلاستیک نیز انواع مختلفی دارد که در این مقاله به چند مورد از آن اشاره کردیم. انواع پلاستیک ها عبارت اند از: PET – پلی اتیلن ترفتالات، HDPE – پلی اتیلن با چگالی بالا، PVC – پلی وینیل کلراید، LDPE – پلی اتیلن با چگالی کم، PP – پلی پروپیلن، PS – پلی استایرن و سایر.
جهت اطلاع از قیمت محصولات پاسارگاد پلاست ایرانیان میتوانید به صفحه تماس باما مراجعه کرده و با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.
باتشکر از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه شرکت پاسارگاد پلاست ایرانیان

جهت عضویت در شبکه خبرنامه پاسارگاد پلاست ایرانیان و آگاهی از آخرین تخفیفات، اطلاعات زیر را پر نمایید.