تماس با ما

در پاسارگاد پلاست ایرانیان بدون واسطه خرید کنید!

021-88171540

سبد خرید

در این مقاله سعی در شناخت مطالبی مانند پلاستیک چیست و انواع روش های قالب سازی پلاستیک داریم. تولید محصولات پلاستیکی شامل چندین فرآیند متمایز است که هر کدام دارای مزایا و کاربردهای خاصی هستند.

پلاستیک چیست؟


به طور خلاصه، پلاستیک یک ماده مصنوعی یا نیمه مصنوعی است که از پلیمرها ساخته شده است که می توان به شکل اجسام جامد تبدیل کرد.
پلاستیک طیف گسترده ای از مواد را پوشش می دهد، بنابراین طبقه بندی مواد خاص به عنوان پلاستیک ممکن است دشوار باشد.
امروزه از تولیدات ظروف پلاستیکی مانند پت و پلی اتیلن استقبال خوبی به عمل آمده که باید به این نکته توجه کرد محصولات سازگار با محیط زیست باشند.
با استفاده از مواد پلاستیکی می توان آن را به هر چیزی که می خواهید شکل داد و قالب بندی کرد. علاوه بر این، سبک و بادوام است و می‌توان از آن به روش‌های مختلفی استفاده کرد، از بسته‌بندی استریل گرفته تا منسوجات. بیشتر پلاستیک ها از سوخت های فسیلی تجدید ناپذیر ساخته می شوند، اما برخی از پلاستیک های مدرن از مواد تجدیدپذیر ساخته شده اند.
برای درک کامل مشکلات پلاستیک، باید در مورد انواع مختلف پلاستیک و اینکه از کجا می آیند به جزئیات بیشتری بپردازیم. به طور مثال یکی از این موارد بازیافت پلاستیک میباشد از این رو به طور معمول از بین بردن پلاستیک سخت است حتی اگر قابل بازیافت باشد.
هنگامی که پلاستیک در محل دفن زباله قرار می گیرد، نمی تواند تجزیه زیستی شود، به این معنی که فقط به قطعات کوچکتر و کوچکتر به نام میکروپلاستیک شکسته می شود. اگر محل دفن زباله به خوبی مدیریت شود، باید از نشت این میکروپلاستیک ها به محیط زیست جلوگیری کند.
متأسفانه، همه محل های دفن زباله مناسب نیستند (به ویژه آنهایی که در کشورهایی با مقررات مدیریت پسماند ضعیف قرار گرفته اند)

4 نوع فرآیند قالب گیری در تولید پلاستیک

بیشتر قطعات لاستیکی و پلاستیکی با استفاده از فرآیندهای قالب گیری سنتی تولید می شوند. این وبلاگ به شما کمک می کند تا پی ببرید که چگونه استفاده از انواع مختلف فرآیندهای قالب‌گیری، قطعات لاستیکی و پلاستیکی بادوام، با کیفیت بالا را برای خواسته‌های منحصر به فرد تولید می‌کنند. پس از تعریف مختصر فرآیند قالب‌گیری، مزایا و کاربردهای چهار نوع مختلف را بررسی می‌کنیم.


قالب گیری فشرده سازی


فرآیند قالب گیری فشرده برای ساخت قطعات لاستیکی و پلاستیکی استفاده می شود. در فرآیند قالب گیری فشرده سازی پلاستیک، یک بخش از پیش ساخته شده از پلاستیک در قالب گرم شده قرار می گیرد، سپس قالب بسته می شود و تحت فشار نگه داشته می شود تا زمانی که پلاستیک شکل مورد نظر را به خود بگیرد.
قالب‌گیری فشرده مزایای متعددی نسبت به سایر فرآیندهای قالب‌گیری دارد، از جمله هزینه‌های کم و ابزار های معمولی تر. با این حال، این فرآیند نیاز به جابجایی دستی قالب و محصولات دارد که در نتیجه زمان چرخه کندتر می شود.


قالب گیری تزریقی

قالب گیری تزریقی به عنوان قالب گیری مذاب شناخته می شود. برای این روش ساخت، پلیمرها بالاتر از نقطه ذوب خود گرم می شوند، بنابراین می توانند شکل مایع به خود بگیرند.
سپس پلیمر به دست آمده اجازه داده می شود تا خنک شود و به شکل قالب جامد شود. وقتی شرایط دما به درستی کنترل شود، قالب‌گیری مذاب می‌تواند خواص مکانیکی بهتری نسبت به قالب‌گیری فشاری ارائه دهد.
فرآیند قالب گیری تزریقی را می توان با مواد ترموپلاستیک و ترموست استفاده کرد. اگرچه ایجاد این قالب‌ها می‌تواند گران‌تر باشد، اما این فرآیند در نهایت می‌تواند قطعات نهایی را با نرخ تولید بالا ارائه دهد.
چیلر خنک کننده هوا تجهیزات جانبی بسیار مهم دستگاه قالب گیری تزریقی است. معمولاً برای تأمین آب خنک کننده برای خنک کردن قالب در داخل دستگاه قالب گیری تزریقی است.
داخل چیلر خنک کننده هوا یک مخزن آب وجود دارد و گرما را با هوا مبادله می کند. بنابراین نیازی به اتصال به خنک کننده نیست. همچنین می توان آن را در هر نقطه از کارگاه قرار داد.
در قالب‌گیری تزریقی پلاستیک، عملیاتی برای آماده‌سازی قالب قبل از افزودن مواد به آن و قالب‌گیری پلاستیک برای ساخت محصول از اهمیت حیاتی برخوردار است.
این مراحل شامل ارزیابی و تنظیم برای طیف گسترده ای از فرآیندها، مانند بازرسی عملکرد پردازش مواد (تعیین سیالیت پلاستیک، رطوبت، و غیره) است. رنگرزی مواد اولیه قبل از پردازش؛ گرم کردن و خشک کردن گرانول ها؛ گرم کردن؛ تست قالب و تمیز کردن سیلندر و غیره؛

قالب گیری پرسی


در این روش یک تکه پلاستیک داغ درون قالب قرار میدهند و با استفاده از فشرده سازی قالب، شکل مورد نظر خود را از طریق موادی که درون قالب قرار گرفته است بدست می آورند.
در ادامه این روش، زمانی که پلاستیک سرد شد از قالب جدا میشود. پلاستیک که از قالب جدا شد کارشناسان تولید باید برررسی کنند که زمان تکمیل این فرایند کیفیت پلاستیک را تغیر نداده و از نظر شکل مورد تایید است.
این کار جهت ارایه کیفیت بهتر انجام میشود زیرا در زمان تولید ممکن است بعضی از تولیدات که از نظر کیفیت و شکل کلی مورد تایید نیستند از چرخه تولید حذف شوند.از روش قالب گیری پرسی معمولا در صنایع ساخت قطعات اتومبیل ها استفاده میشود.

قالب گیری اکستروژن


اکستروژن پلاستیک یک فرآیند تولید معمولی با حجم بالا است که در آن یک ماده پلیمری، غنی شده با افزودنی های مورد نظر، ذوب شده و در یک فرآیند پیوسته تشکیل می شود.
در روش قالب گیری اکستروژن، به جای استفاده از درون قالب جهت شکل گیری محصول مورد نظر، از بیرون قالب استفاده میشود. ماده اولیه (پلیمر) به صورت گرانول، به صورت گرانش وارد قیف می شود و از طریق گلوگاه تغذیه، روی یک پیچ دوار می ریزد. چرخش پیچ توسط یک موتور الکتریکی انجام می شود. طراحی پیچ متفاوت است و به مواد و طراحی محصول نهایی بستگی دارد.
هنگامی که مذاب پلاستیک به انتهای پیچ می رسد، مذاب پلاستیک به خوبی مخلوط می شود و تحت فشار قرار می گیرد هنگام چرخش آلاینده ها را فیلتر می کند و حافظه چرخشی، مواد اضافی را حذف می کند.
در نهایت مواد مذاب فیلتر شده از طریق قالب خارج می شود. قالب به محصول نهایی مشخصات و شکل دلخواه را می دهد. پس از خروج از اکسترودر، اکسترودر کشیده شده و خنک می شود. روش خنک‌سازی بستگی به مشخصات و شکل اکسترود دارد.

نتیجه گیری


در مطلبی که مطالعه فرمودید به مواردی همچون تعریف خلاصه از پلاستیک چیست؟ و انواع روش های قالب گیری جهت تولید ظروف پلاستیکی اشاره شد.
در تعریف پلاستیک میتوان گفت ماده ای است که از پلیمر تشکیل شده و میتوان با پیاده سازی روش های مختلف قالب گیری آن را به شکل دلخواه تبدیل کرد. این روش ها به صورت گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد که در این مقاله به 4 مورد از انواع روش های قالبگیری پرداختیم. این روش ها عبارت اند از : روش قالب گیری فشرده سازی، تزریقی، پرسی و قالب گیری اکستروژن.
باتشکر از همراهی شما


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه شرکت پاسارگاد پلاست ایرانیان

جهت عضویت در شبکه خبرنامه پاسارگاد پلاست ایرانیان و آگاهی از آخرین تخفیفات، اطلاعات زیر را پر نمایید.